Ads 468x60px

Saturday, December 3, 2011

Saya Tidak Boleh Mendapatkan Kepuasan Kerja

"Ia selalunya susah untuk membezakan antara perkara yang sukar dan peluang dalam kehidupan ." - Frederick Phillips

Berasa tidak dihargai di tempat kerja? Berasa kurang dibayar atau kurang penting? Mengapa menghabiskan masa untuk mendapatkan pekerjaan baru sebelum anda menggunakan masa memperbaiki kerja anda sekarang? Majoriti kita mempunyai perasaan "Saya harap saya boleh berhenti kerja saya sekarang". Dan, ramai di antara kita yang begitu kecewa (untuk pelbagai sebab) bahawa kita mula mencari kerja dengan satu tujuan dalam fikiran - "keluarkan saya dari sini". Tetapi bagaimana dengan semua perkara-perkara yang positif terhadap kerja dan syarikat anda? Bagaimana jika anda mengambil pendekatan yang berbeza dan komited bukan sahaja untuk membuat yang terbaik, tetapi menjadikan kerja anda yang terbaik. Kita mengakui bahawa kadangkala perkara ini tidak akan berfungsi (atau mungkin anda tidak mahu ia berfungsi). Jadi, walaupun anda telah komited untuk meninggalkan pekerjaan anda, mungkin sekarang adalah masa untuk memberi peluang kedua.

1. Apa yang mengganggu anda?

Baiklah, perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah membuat satu senarai semua perkara-perkara yang mengganggu anda mengenai kerja anda. Masa kerja yang panjang, gaji kurang, bimbang kehilangan pekerjaan anda. Saya pasti boleh, kadang-kadang satu senarai yang sangat panjang sebab-sebab mengapa anda tidak suka kerja anda. Buat senarai dan jujur ​​mengenai perkara itu, jika dibetulkan, akan mengubah sikap dan pandangan anda. Okay, sekarang fikir tentang bagaimana anda boleh mengubah beberapa perkara-perkara ini.

2. Saya tidak mendapat bayaran yang cukup

Satu perkara yang sering dirungutkan adalah anda fikir anda tidak mendapat bayaran yang sepatutnya.Terdapat dua kecenderungan terhadap perkara ini. Pertama, bagaimana anda menentukan apa yang anda patut dapat? Satu cara yang mudah untuk membuat semakan melalui laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Laman web ini sebagai tanda aras dan membolehkan anda mengetahui julat gaji anda. Kedua, mungkin anda boleh mempengaruhi gaji anda. Sekiranya ada jalan, adalah bagus untuk mencuba. Tetapi terdapat perkara lain yang memberi kesan terhadap pampasan anda dan mendapat sebahagian daripadanya juga boleh membantu.

3. Mungkin saya hanya bosan dengan apa yang saya lakukan

Berapa lama anda berada dalam peranan anda? Adakah sesuatu perkara lain di syarikat anda yang anda mahu lakukan?Pernahkah anda berbincang dengan pengurus atau HR anda. Adakah terdapat satu jawatan kerja dalaman yang anda boleh pohon? Mungkin anda mempunyai idea untuk peranan baru yang akan menjimatkan wang atau meningkatkan pendapatan. Mungkin anda ingin bekerja di bandar atau syarikat lain. Terdapat banyak cara anda boleh membuat kerja anda lebih menarik atau berbeza.

4. Apa yang saya suka tentang pekerjaan saya?

Seperti senarai yang dibuat mengenai apa yang anda tidak suka, anda perlu membuat senarai apa yang anda suka lakukan . Mungkin anda perlu bekerja dari rumah atau mungkin anda perlu melakukan perjalanan perniagaan. Mungkin anda dibayar cukup dan ia agak sukar untuk menandingi gaji semasa anda. Bagaimana dengan rakan sekerja anda, adakah anda mempunyai apa-apa kawan-kawan yang rapat di tempat kerja yang anda benar-benar akan rindu jika anda pergi?

5. Bagaimana saya tahu jika ia masa sesuai untuk mencari kerja baru?

Sudah melalui semua perkara yang disenaraikan di atas? Masih berfikir ia tidak akan berakhir dengan baik? Mungkin anda masih tidak pasti, tetapi tidak tahu apa lagi yang boleh anda lakukan.Jika anda yang masih tidak pasti, maka anda perlu untuk mengambil satu ujian kerjaya atau membaca beberapa artikel untuk mengetahui bilakah masa untuk mencari pekerjaan baru.