Ads 468x60px

Wednesday, November 30, 2011

Adakah Perlu Menerima Tawaran Kerja Di Bawah Julat Gaji?

Perkara ini adalah satu soalan yang sangat peribadi. Kerana tiada siapa yang tahu keadaan kewangan anda. Dan tiada siapa tahu sejauh mana anda dapat bertahan sebelum anda meletup.Tidak ada jawapan yang universal.

Kadang-kadang tawaran itu adalah jauh di bawah jangkaan anda. 25-50% kurang. Ia amatmengejutkan tetapi ia benar.

Jawapan bagi soalan ini adalah-

Tidak.

Tetapi jawapan tersebut tidak membantu bukan?

Berikut adalah pro dan kontra untuk menerima tawaran kerja di bawah julat gaji anda:

Pro

1.
Anda boleh kembali bekerja
2.
Kembalikan aliran pendapatan dan faedah lain yang penting
3.
Membuatkan anda rasa "lengkap" sekali lagi
4.
Mengesahkan bahawa anda adalah dikehendaki dalam pekerjaan
5.
Kembali kepada masyarakat yang bekerja

Kontra

1.
Anda hidup di atas pendapatan kurang (kadang-kadang ianya ketara)
2.
Terdapat kemungkinan penyesalan di masa akan datang (keputusan yang buruk)
3. Anda terpaksa mengehadkan perbelanjaan

4.
Terdapat risiko tidak sefahaman antara anda dan bos / syarikat
5.
Memaksa anda untuk menerangkan keputusan ini pada masa akan datang

Tetapi terdapat banyak faktor yang akan mempengaruhi ini bagi setiap daripada kita. Oleh itu, satu set mudah pro dan kontra tidak mencukupi.

Faktor lain ialah:

1. Kedudukan Kewangan Anda

Pada akhirnya, ia bergantung kepada dua perkara. Toleransi anda terhadap risiko dan tahap keselesaan dengan penjimatan perbelanjaan anda. Ada yang telah menghabiskan semua simpanan dan tidak mempunyai apa-apa jua lagi. Ada pula masih mempunyai simpanan. Hanya anda boleh memutuskan sama ada boleh menerima tawaran pekerjaan di bawah gaji sebelumnya. Bolehkah anda terus hidup di atasnya? Dan adakah anda akan membelanjakan simpanan untuk terus bertahan?

2. Psikologi anda

Jika anda bosan dengan proses pencarian kerja. Rasa terdesak. Anda mungkin lebih mudah untuk menerima mana-mana tawaran. Jika anda berasa seperti mendapatkan pekerjaan benar-benar perlahan bagi anda, anda mungkin akan tergoda untuk menerima tawaran tersebut.

3. Peringkat Anda Mencari Kerja

Pada peringkat awal anda mempunyai keyakinan yang tinggi.Anda mempunyai lebih banyak tenaga dan anda percaya, seperti pada masa lalu, seseorang akan tertarik dengan anda dan membuat tawaran pekerjaan. Namun begitu selepas lebih dari 6 bulan, pandangan anda mungkin berubah. Ramai yang hanya mahu kembali bekerja tanpa memikirkan soal gaji.

4. Pilihan lain

Mudah-mudahan anda mempunyai pilihan lain. Tiada tawaran lain (walaupun yang bagus) tetapi beberapa peluang lain yang anda boleh ambil. Terdapat kelebihan apabila mempunyai beberapa pilihan dan agak mengecewakan jika anda tidak mempunyai pilihan.

5. Laluan Kerjaya anda

Adakah anda berada dalam perjalanan kerjaya anda? Anda berfikir untuk menukar industri atau fungsi? Adakah anda dalam perjalanan ke arah persaraan? Bila mana anda berada di atas perjalanan kerjaya anda, ia boleh membantu untuk menentukan keputusan yang wajar untuk anda.

Sudah tentu, dengan faktor-faktor di atas, anda boleh membuat keputusan jawapan anda sebagai "ya". Sebagai contoh, jika anda:

tiada simpanan
tiada rangkaian
tiada kerja lebih setahun
tiada pilihan
lima tahun dari persaraan anda

Anda boleh membuat keputusan untuk mengambil pekerjaan yang menawarkan gaji yang lebih rendah.

Mendapat tawaran pekerjaan adalah perkara yang sangat menarik. Ia menunjukkan bahawa seseorang ingin anda bekerja dan fikir anda akan menambah nilai kepada pasukan itu. Dan dalam banyak kes, berkata ya merupakan sesuatu yang baik.

Namun begitu kadang-kadang anda tidak perlu menerima tawaran tersebut. Tawaran yang ditolak boleh menjadi motivasi untuk temuduga seterusnya.