Ads 468x60px

Sunday, November 27, 2011

6 Sebab Untuk Menukar Kerjaya Anda



Pada kebiasaaannya, kita boleh mengharapkan untuk menukar kerjaya beberapa kali di dalam kehidupan.
Salah satu sebab untuk semua perubahan kerjaya ini adalah kita sering tidak membuat pilihan yang tepat. Walaupun membuat keputusan yang berkaitan dengan kerjaya anda adalah cara yang baik untuk membantu memastikan bahawa kerjaya yang anda pilih adalah sesuai untuk anda, ia tidak menjamin apa-apa. Walaupun jika anda ikuti semua langkah-langkah yang ditetapkan dan memilih kerjaya yang tepat untuk anda, ia mungkin tidak kekal pilihan terbaik anda buat selama-lamanya. Berikut adalah beberapa sebab untuk mempertimbangkan untuk meninggalkan kerjaya anda sekarang untuk mencuba kerjaya yang baru.

Anda Harus Memikirkan Perubahan Kerjaya Jika ...

1. Hidup Anda Telah Berubah

Apabila anda memilih kerjaya, hidup anda mungkin telah berbeza daripada hari ini. Sebagai contoh, sebelum ini anda mungkin berseorangan tetapi kini anda mempunyai sebuah keluarga. Jadual yang sibuk atau perjalanan yang kerap mungkin tidak sesuai dengan gaya hidup baru anda. Anda perlu mencari pekerjaan yang lebih "mesra keluarga."

2. Prospek Kerja di Bidang Anda Telah Berkurang

Perkara kelihatan cerah untuk bidang anda ketika anda masuk. Disebabkan perubahan dalam teknologi, ekonomi, atau industri yang anda bekerja, peluang pekerjaan tidak lagi banyak. Anda harus mencari pekerjaan yang mempunyai prospek yang lebih baik.

3. Anda Menghadapi Kepenatan Bekerja

Pada mulanya anda berasa sangat seronok bekerja setiap hari. Namun begitu, anda tidak lagi berasa begitu. Anda tidak boleh melakukan kerja anda lagi dan bertukar majikan juga tidak membantu anda. Ini adalah masa yang sesuai untuk mencari kerjaya yang akan memberi inspirasi kepada anda.

4. Kerja Anda Terlalu Tertekan

Sesetengah pekerjaan sememangnya sangat tertekan. Selepas beberapa ketika, tekanan boleh menjadi terlalu sukar untuk dikawal. Untuk mengekalkan kesihatan mental dan fizikal anda, anda mungkin perlu mencari kerjaya yang kurang tekanan.

5. Anda Mendapati Kerja Anda Membosankan

Ketika anda melakukan penyelidikan awal, pekerjaan yang anda pilih mempunyai banyak peluang untuk maju. Kini anda telah bekerja dalam bidang tersebut, anda telah pergi setinggi yang anda boleh pergi, dan anda kehilangan cabaran yang pernah dihadapi sebelumnya. Perubahan kerjaya boleh menyediakan anda dengan cabaran yang anda inginkan.

6. Anda Mahukan Lebih Wang

Anda mungkin terkejut apabila mengetahui bahawa wang tidak berada di bahagian atas senarai apabila ia berkenaan dengan kepuasan kerja. Oleh itu, jangan terkejut jika anda dapati kerjaya yang memberi anda pendapatan lebih tinggi tidak memberi kepuasan yang diharapkan. Jadi, sebab lain yang membawa anda untuk perubahan kerjaya, kerjaya dengan pendapatan yang lebih tinggi harus menjadi sesuatu yang anda perlu pertimbangkan.