Ads 468x60px

Saturday, February 4, 2012

Kerjaya di UIAM

Kekosongan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

1. Assistant Information System Officer (F29) (Technical Support)

2. Assistant Information System Officer (F29) (Application Developer)

3. Assistant Information System Officer (F29) (Multimedia)

Tarikh Tutup: 29 Februari 2012

Friday, February 3, 2012

Kerjaya di IJN

Kekosongan di Institut Jantung Negara

1. Female Attendant

Tarikh Tutup: 14 Februari 2012

Kerjaya di FAMA

Kekosongan di Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan

1. Tukang Masak (K1)

2. Pembantu Tukang Masak (K2)

3. Pramusaji (K2)

Tarikh Tutup: 10 Februari 2012

Cara Untuk Lebih Produktif Di Tempat Kerja (Bhgn 1)

1. Tahu pekerjaan anda

Tanpa ragu-ragu, tidak ada pengganti untuk belajar peranan anda secara mendalam. Oleh itu anda perlu melabur masa untuk memastikan anda benar-benar memahami peranan anda, tugas utama, bagaimana prestasi anda diukur, bagaimana kesan kerja anda kepada orang lain dan bagaimana output anda digunakan oleh orang lain. Sebaik sahaja anda tahu peranan anda dengan baik, anda akan dihormati dan akan dilihat sebagai pakar dalam bidang tersebut. Kepakaran yang anda telah perolehi mungkin berkaitan dengan pemprosesan perbelanjaan, jualan panggilan, pengurusan kemudahan, pengambilan pekerja atau mana - mana peranan syarikat anda. Konsep ini terpakai untuk setiap jenis peranan, sepanjang kerjaya anda.

2. Belajar dari rakan-rakan anda (bos)

Dalam banyak pekerjaan, rakan-rakan anda sudah pun mempunyai jawapan kepada banyak persoalan anda. Bos anda mungkin mempunyai semua jawapan yang baik, tetapi meminta bos anda pertolongan adalah langkah yang paling jelas untuk setiap daripada kita untuk ambil.Juga, tiada siapa yang suka untuk membanjiri bos mereka dengan soalan. Oleh itu, bergantung kepada struktur jabatan dan / atau perniagaan, anda secara dramatik boleh meningkatkan produktiviti anda dengan menggerakkan kemahiran dan pengetahuan orang-orang yang di sekeliling anda.Terutamanya pada permulaan pekerjaan anda rakan-rakan anda mungkin dapat menunjukkan pelbagai potensi kelemahan.

3. Pastikan bahawa output anda digunakan

Sebelum kita dapat untuk 'merancang', anda harus berfikir tentang bagaimana output anda akan digunakan. Di tempat kerja kita sering diminta untuk menyelesaikan tugas dan tugasan, tetapi kita jarang mempersoalkan mengapa kita telah untuk melaksanakannya. Satu perkara yang amat dicadangkan adalah anda menemui orang-orang yang menerima laporan anda, data dan / atau maklumat lain dan dapatkan pengesahan mereka bahawa output ini digunakan dalam cara untuk menambah nilai kepada perniagaan. Anda harus melakukan hal ini dengan kerap, mungkin pada setiap suku tahun. Sekiranya pendekatan ini diambil dengan serius, sebahagian besar tugas dan prosedur yang tidak produktif boleh dipotong. Sebahagian besar orang mengadu tentang limpahan maklumat, jadi jika anda boleh mengurangkannya mereka pasti akan menghargai.

4. Tahu nilai tugas anda

Ambil masa untuk memahami apa - apa tugas dan prosedur yang penting , perkara yang menambah beberapa nilai kepada perniagaan dan perkara yang dilakukan sebagai satu perkara rutin, dengan nilai tidak jelas. Anda harus menyoal (secara diplomatik) mengapa anda menjalankan tugas-tugas yang tidak menambah nilai, untuk memahami dengan jelas bagaimana ia membantu anda mencapai objektif tahunan, objektif jabatan anda dan perniagaan secara keseluruhan. Ia mungkin bahawa anda tidak sedar tentang nilai tugas yang telah diberikan kepada anda, atau anda tidak mempunyai penglihatan bagaimana ia sesuai dengan keseluruhan perkara.Jika selepas 'disoal' ia jelas bahawa tugas itu tidak menambah nilai kepada perniagaan, anda perlu berbincang dengan bos anda. Kesimpulannya adalah yang anda perlu memahami nilai relatif semua tugas anda.

5. Labur masa dalam mempelajari kemahiran baru

Di bawah beberapa contoh bagaimana individu boleh menjadi jauh lebih produktif dengan mempunyai kemahiran yang diperlukan:

i. Jangan tambah angka secara manual tetapi gunakan spreadsheet (Microsoft Excel).Latih bagaimana untuk menggunakan dengan cara yang betul. Keberkesan spreadsheet akan bergantung kepada peranan anda di tempat kerja, tetapi ia adalah menakjubkan bagaimana perisian tersebut boleh digunakan untuk menyelamatkan anda banyak masa.

ii. Peringkat seterusnya adalah untuk menggunakan (sebagai contoh) Pivot Tables, Look-Up Tables dan akhirnya, di mana sesuai, makro. Kuncinya ialah untuk mempelajari alat perdagangan dan menjadi mahir yang membolehkan anda menjadi lebih produktif. Jika anda sedang mencari data, meringkaskan data, menyusun data atau penggabungan data (dan sebagainya!) lain memberi jaminan bahawa terdapat cara yang kos efektif mudah melakukan ini.

Spreadsheet adalah contoh utama yang diberikan berapa banyak orang menggunakannya sebagai alat di tempat kerja. Walau bagaimanapun, kaedah yang sama digunakan untuk perisian pemprosesan kata, perisian presentation dan perisian yang lain. Pelajari alat-alat perdagangan secara mendalam dan anda akan mendapat faedahnya.

Bersambung..

Thursday, February 2, 2012

Kerjaya di PNMB

Kekosongan di Percetakan Nasional Malaysia Berhad

1. Manager - Lawnet

2. Sales Manager

3. Human Capital Executive

4. Executive IT

5. Assistant Branch Manager

6. Sales Consultant

Tarikh Tutup: 15 Februari 2012

Kerjaya di PEKA YATIM

Kekosongan di Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Kelantan

1. Site Supervisor

Tarikh Tutup: 8 Februari 2012

Kerjaya di KPF

Kekosongan di Koperasi Permodalan FELDA Malaysia Bhd

1. Corporate Legal and Secretarial Executive

Tarikh Tutup: 16 Februari 2012

Kerjaya di YIM

Kekosongan di Yayasan Inovasi Malaysia

1. Business Developmet - Manager/Snr Executive

Tarikh Tutup: 3 Mac 2012

Kerjaya di JAWI

Kekosongan di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan

1. Pegawai Penyelaras Pentadbiran Masjid Peringkat Daerah dan Surau

Tarikh Tutup: 29 Februari 2012

Kerjaya di KEJORA

Kekosongan di Lembaga Kemajuan Johor Tenggara

1. Pegawai Tadbir (N1-1)

2. Pegawai Pertanian (G1-2)

3. Pegawai Pertanian (G1-1)

4. Perancang Bandar dan Wilayah (J1-1)

5. Penolong Pegawai Tanah (NT3-1)

6. Penolong Akauntan (W2-1)

7. Penolong Pegawai Tadbir (N3-1)

8. Pembantu Operasi (N5-1)

9. Pembantu Awam (H5-1)

Tarikh Tutup: 15 Februari 2012

Wednesday, February 1, 2012

Kerjaya di MPKK

Kekosongan di Majlis Perbandaran Kulim

1. Penolong Arkitek Lanskap (J2-1)

Tarikh Tutup: 12 Februari 2012

Kerjaya di MDJL

Kekosongan di Majlis Daerah Jempol

1. Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) - N4-3

Tarikh Tutup: 10 Februari 2012

Kerjaya di BERNAMA

Kekosongan di Pertubuhan Berita Nasional Malaysia

1. Pembantu Tadbir

2. Pengawal Keselamatan

Tarikh Tutup: 10 Februari 2012

Kerjaya di Kerajaan Negeri Terengganu

Kekosongan di Kerajaan Negeri Terengganu

1. Artis Budaya (Penyanyi)

2. Artis Budaya (Penari)

3. Ahli Muzik (Gitar & Bass)

4. Pegawai Kebudayaan

5. Ahli Muzik (Penggubah)

Tarikh Tutup: 23 Februari 2012

Kerjaya di MDKL

Kekosongan di Majlis Daerah Kuala Langat

1. Pegawai Penilaian (W1-1)

2. Juruaudit (W1-1)

3. Arkitek Lanskap (J1-1)

4. Pegawai Undang - Undang (L1-1)

5. Penolong Pegawai Tadbir (N3-1)

6. Penolong Juruukur Bahan (J2-1)

7. Juruteknik (JA3-1)

8. Juruteknik Perancangan Bandar dan Wilayah (JA3-1)

9. Pembantu Penilaian (W4-1)

10. Pembantu Tadbir (W4-1)

11. Pembantu Setiausaha Pejabat/Setiausaha Pejabat

12. Pembantu Kemahiran (H4-1)

Tarikh Tutup : 14 Februari 2012

Kerjaya di Felda

Kekosongan di Felda Holdings Berhad

1. Finance Executive

Tarikh Tutup: 15 Februari 2012

Tuesday, January 31, 2012

Kerjaya di PERNAMA

Kekosongan di Perwira Niaga Malaysia

1. Skim Latihan Perantis Peruncitan

Tarikh Tutup: 8 Februari 2012

Kerjaya di MP Muar

Kekosongan di Majlis Perbandaran Muar

1. Penyelia Pusat

Tarikh Tutup: 9 Februari 2012

Kerjaya di Kerajaan Negeri Johor

Kekosongan di Kerajaan Negeri Johor

1. Akauntan (W1-1)

2. Penolong Syariah (LS1-1)

3. Penolong Pegawai Syariah (LS3-1)

4. Penolong Jurutera (J2-1)

5. Penghulu (NP3-1)

6. Penolong Pegawai Tanah (NT3-1)

Tarikh Tutup: 17 Februari 2012

Kerjaya di PERDA

Kekosongan di Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang

1. Akauntan (W41)

2. Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi (DH41)

3. Penolong Pegawai Undang - Undang (L29)

4. Penolong Pegawai Latihan Vokasional (J29)

Tarikh Tutup: 17 Februari 2012


Kerjaya di EON

Kekosongan di Edaran Otomobil Nasional Berhad

1. Assistant Manager - Quality, Environment Safety & Health

2. Assistant Manager - Industrial Relations

Tarikh Tutup: 10 Februari 2012

Kerjaya di ASMB

Kekosongan di Amanah Saham Mara Berhad

1. Manager, Research

2. Assistant Branch Manager

3. Executive, Risk Management

4. Executive, Sales

5. Technician

Tarikh Tutup: 29 Februari 2012

Monday, January 30, 2012

Kerjaya di PBA

Kekosongan di Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang

1. Clerical Officer (Finance)

Tarikh Tutup: 29 February 2012

Kerjaya di MDR

Kekosongan di Majlis Daerah Rembau

1. Penyelia Pusat Tuisyen

2. Fasilitator Pusat Tuisyen

Tarikh Tutup: 3 Februari 2012

Kerjaya di MPHTJ

Kekosongan di Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya

1. Penolong Pegawai Undang -Undang (L1-2)

Tarikh Tutup: 10 Februari 2012

Kerjaya di PSMB

Kekosongan di Pembangunan Sumber Manusia Berhad

1. Telemarketer

Tarikh Tutup: 10 Februari 2012

Kerjaya di SPAN

Kekosongan di Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara

1. Sr. Executive Catchment Planning & Control Division, Sewerage Regulatory Department

Tarikh Tutup: 12 Februari 2012

Bagaimana Memilih Kerja Yang Sesuai

Lupakan tentang gaji. Berikan tumpuan kepada lapan faktor-faktor ini untuk memilih pekerjaan yang sesuai dengan anda.

Sama ada anda sedang mencari pekerjaan pertama anda atau untuk bergerak ke atas dari kedudukan peringkat bawahan, anda akan perlu bijak tentang pencarian dan pilihan muktamad anda. Tidak kira berapa banyak peluang, ia mudah untuk memberikan tumpuan supaya mendapatkan pekerjaan namun anda mungkin terlupa untuk bertanya kepada diri sendiri soalan yang penting: "Adakah saya benar-benar mahu bekerja di sini?"

Kebanyakan pencari kerja kali pertama tidak mengendahkan perkara utama ini sehingga ia terlambat.Anda mungkin teruja bahawa seseorang benar-benar mahu mengupah anda dan anda mengambil tawaran yang pertama.
Atau, jika anda mempunyai lebih daripada satu tawaran dalam tangan, anda boleh memilih pekerjaan dengan gaji tertinggi - kerana anda mempunyai banyak bil untuk dibayar. Tetapi terdapat lain-lain faktor kewangan yang perlu diambil kira, serta keserasian kerja dengan kemahiran, gaya hidup dan cita-cita.

Untuk membantu anda membuat pilihan yang paling bijak, periksa lapan perkara yang perlu anda nilai apabila memikirkan tawaran kerja. Kenal pasti keutamaan peribadi anda serta pro dan kontra setiap kerja.

1. Manfaat.

Ini adalah sesuatu yang sering diabaikan oleh orang muda yang baru memulakan kerjaya mereka, tetapi faedah kerja boleh bernilai sehingga 30% terhadap jumlah pampasan yang anda. Mulakan dengan mencari berapa banyak perlindungan perubatan dan pergigian anda akan dapat. Anda juga perlu mengambil kira faedah kewangan lain yang datang dengan kerja, seperti pembayaran balik pengajian/latihan, bonus, pembayaran balik perbelanjaan penempatan semula dan bantuan membeli rumah. Jangan memandang rendah nilai faedah bukan kewangan seperti waktu kerja fleksibel.

2. Lokasi.

Anda mungkin tergoda untuk memulakan kerjaya anda di Lembah Klang, JB atau Pulau Pinang -anda mendapati ia menawarkan ganjaran tinggi. Namun anda harus mengambil kira kadar sewa dan kos hidup anda. Dengan mengambil kira lokasi dengan kos hidup yang lebih rendah seperti Alor Setar, Kangar, Seremban dan lain - lain tempat, nilai gaji anda mungkin akan lebih besar. Pertimbangkan bandar - bandar lain yang boleh memberikan kemudahan kepada anda.

3. Perjalanan pergi-balik.

Ini tidak kelihatan seperti perkara yang besar pada mulanya, tetapi harga petrol yang berubah-ubah boleh memberi kesan kepada bajet anda jika anda mempunyai perjalanan pergi-balik yang jauh - tanpa bercakap tentang kesesakan dalam lalu lintas yang boleh menyebabkan anda cepat tua. Kita mengambil masa 30 minit, secara purata, untuk ke tempat kerja setiap hari. Jika kita mengambil masa yang panjang untuk pulang ke rumah, kita akan menggunakan lebih daripada lima jam seminggu pergi dan balik dari tempat kerja. Tetapi masa bukan satu-satunya faktor: Pertimbangkan tekanan perjalanan pergi-balik juga. Adakah anda akan terpaksa melalui perjalanan yang sesak atau ada laluan yang lebih lancar ke pejabat? Apakah pengangkutan awam suatu pilihan? Pastikan anda menambah kos tambang bas, bayaran letak kereta atau tol.

4. Peluang untuk kemajuan kerjaya.

Tiada siapa yang mahu untuk terjebak dalam pekerjaan yang buntu. Oleh itu, tanya penemuduga anda kemungkinan bergerak maju dalam syarikat dan apa yang boleh dilakukan untuk anda mendapatkan kenaikan pangkat. Dapatkan maklumat lanjut jika satu kerja boleh memberikan anda kemajuan yang lebih baik daripada yang lain.Sebagai contoh, terdapat program-program latihan, atau peluang pendidikan di tempat kerja yang akan membolehkan anda untuk mengasah kemahiran anda dan membuat kenalan penting? Ini akan membuatkan anda aset yang lebih berharga kepada syarikat itu - atau meningkatkan peluang pekerjaan anda di tempat lain apabila anda sudah bersedia untuk bergerak ke tempat lain dan ke atas.

5. Persekitaran kerja.

Terdapat 168 jam dalam seminggu. Jika anda menghabiskan 40 jam di tempat kerja, ini bermakna anda menghabiskan satu suku minggu anda di sana.Anda harus pastikan anda sukakan tempat itu dan sesuai bagi anda. Ini termasuklah etika pemakaian dan sama ada anda mendapat sebuah bilik atau kubikel. Pertimbangkan saiz dan budaya syarikat (pantas atau santai? Hirarki atau lebih demokratik?) Adakah nilai-nilai syarikat sepadan dengan anda? Adakah ia mesra-keluarga?Adakah anda boleh bekerjasama dengan rakan sekerja?
Ia sukar untuk mendapatkan rasa persekitaran kerja dalam satu temuduga rasmi.
Minta bakal majikan untuk memperkenalkan anda kepada bakal rakan sekerja sama ada pada temu bual awal atau yang kedua. Tanya kepada mereka apa yang mereka suka dan tidak suka tentang pekerjaan mereka. Jika anda tidak mempunyai peluang itu, sebelum syarikat membuat tawaran kerja, minta maklumat mengenai bakal rakan sekerja anda dan buat panggilan atau hantar e-mel kepada mereka sebelum menerima tawaran kerja.

6. Keselamatan pekerjaan.

Apabila anda masih muda dan baru bermula, anda mungkin tidak mencari pekerjaan yang akan membawa anda meniti usia emas anda. Namun, anda perlu menilai toleransi risiko anda, walaupun anda hanya mengharapkan untuk berada untuk dua tahun. Adakah pekerjaan di syarikat baru atau sebuah syarikat telah lama ditubuhkan? Adakah firma tersebut dihormati dalam industri dan berjalan dengan baik? Adakah kewangan syarikat stabil?Perkara terakhir yang anda mahu ialah tanpa pekerjaan kerana syarikat bankrap.

7. Tahap tanggungjawab.

Anda mahu pekerjaan yang akan membolehkan anda menggunakan semua pengetahuan dan memantapkan kemahiran anda, bukannya seseorang yang menyuruh anda membuat kopi. Tetapi anda harus ingat bahawa anda mungkin tidak mendapat pekerjaan impian anda sebaik tamat pengajian. Anda mungkin perlu untuk bekerja di beberapa bahagian dan anda perlu mengambil peluang untuk menaiki tangga kerjaya.

8. Di manakah anda mahu berada dalam sepuluh tahun?

Adakah kerja ini akan membawa anda di mana anda mahu pergi dengan kerjaya anda? Walaupun anda mendapat tawaran gaji yang tinggi pada sesuatu kerja, anda harus mempertimbangkannya agar ia sejajar dengan matlamat jangka panjang anda. Memberi tumpuan semata-mata pada gaji permulaan anda adalah berfikiran pendek. Anda perlu melihat gambaran yang lebih besar.

Santai..

Sunday, January 29, 2012

Kerjaya di Puncak Niaga

Kekosongan di Puncak Niaga Sdn Bhd

1. Chargeman

2. Manager Safety, Health & Quality Management

Tarikh Tutup: 25 Februari 2012