Ads 468x60px

Friday, February 3, 2012

Cara Untuk Lebih Produktif Di Tempat Kerja (Bhgn 1)

1. Tahu pekerjaan anda

Tanpa ragu-ragu, tidak ada pengganti untuk belajar peranan anda secara mendalam. Oleh itu anda perlu melabur masa untuk memastikan anda benar-benar memahami peranan anda, tugas utama, bagaimana prestasi anda diukur, bagaimana kesan kerja anda kepada orang lain dan bagaimana output anda digunakan oleh orang lain. Sebaik sahaja anda tahu peranan anda dengan baik, anda akan dihormati dan akan dilihat sebagai pakar dalam bidang tersebut. Kepakaran yang anda telah perolehi mungkin berkaitan dengan pemprosesan perbelanjaan, jualan panggilan, pengurusan kemudahan, pengambilan pekerja atau mana - mana peranan syarikat anda. Konsep ini terpakai untuk setiap jenis peranan, sepanjang kerjaya anda.

2. Belajar dari rakan-rakan anda (bos)

Dalam banyak pekerjaan, rakan-rakan anda sudah pun mempunyai jawapan kepada banyak persoalan anda. Bos anda mungkin mempunyai semua jawapan yang baik, tetapi meminta bos anda pertolongan adalah langkah yang paling jelas untuk setiap daripada kita untuk ambil.Juga, tiada siapa yang suka untuk membanjiri bos mereka dengan soalan. Oleh itu, bergantung kepada struktur jabatan dan / atau perniagaan, anda secara dramatik boleh meningkatkan produktiviti anda dengan menggerakkan kemahiran dan pengetahuan orang-orang yang di sekeliling anda.Terutamanya pada permulaan pekerjaan anda rakan-rakan anda mungkin dapat menunjukkan pelbagai potensi kelemahan.

3. Pastikan bahawa output anda digunakan

Sebelum kita dapat untuk 'merancang', anda harus berfikir tentang bagaimana output anda akan digunakan. Di tempat kerja kita sering diminta untuk menyelesaikan tugas dan tugasan, tetapi kita jarang mempersoalkan mengapa kita telah untuk melaksanakannya. Satu perkara yang amat dicadangkan adalah anda menemui orang-orang yang menerima laporan anda, data dan / atau maklumat lain dan dapatkan pengesahan mereka bahawa output ini digunakan dalam cara untuk menambah nilai kepada perniagaan. Anda harus melakukan hal ini dengan kerap, mungkin pada setiap suku tahun. Sekiranya pendekatan ini diambil dengan serius, sebahagian besar tugas dan prosedur yang tidak produktif boleh dipotong. Sebahagian besar orang mengadu tentang limpahan maklumat, jadi jika anda boleh mengurangkannya mereka pasti akan menghargai.

4. Tahu nilai tugas anda

Ambil masa untuk memahami apa - apa tugas dan prosedur yang penting , perkara yang menambah beberapa nilai kepada perniagaan dan perkara yang dilakukan sebagai satu perkara rutin, dengan nilai tidak jelas. Anda harus menyoal (secara diplomatik) mengapa anda menjalankan tugas-tugas yang tidak menambah nilai, untuk memahami dengan jelas bagaimana ia membantu anda mencapai objektif tahunan, objektif jabatan anda dan perniagaan secara keseluruhan. Ia mungkin bahawa anda tidak sedar tentang nilai tugas yang telah diberikan kepada anda, atau anda tidak mempunyai penglihatan bagaimana ia sesuai dengan keseluruhan perkara.Jika selepas 'disoal' ia jelas bahawa tugas itu tidak menambah nilai kepada perniagaan, anda perlu berbincang dengan bos anda. Kesimpulannya adalah yang anda perlu memahami nilai relatif semua tugas anda.

5. Labur masa dalam mempelajari kemahiran baru

Di bawah beberapa contoh bagaimana individu boleh menjadi jauh lebih produktif dengan mempunyai kemahiran yang diperlukan:

i. Jangan tambah angka secara manual tetapi gunakan spreadsheet (Microsoft Excel).Latih bagaimana untuk menggunakan dengan cara yang betul. Keberkesan spreadsheet akan bergantung kepada peranan anda di tempat kerja, tetapi ia adalah menakjubkan bagaimana perisian tersebut boleh digunakan untuk menyelamatkan anda banyak masa.

ii. Peringkat seterusnya adalah untuk menggunakan (sebagai contoh) Pivot Tables, Look-Up Tables dan akhirnya, di mana sesuai, makro. Kuncinya ialah untuk mempelajari alat perdagangan dan menjadi mahir yang membolehkan anda menjadi lebih produktif. Jika anda sedang mencari data, meringkaskan data, menyusun data atau penggabungan data (dan sebagainya!) lain memberi jaminan bahawa terdapat cara yang kos efektif mudah melakukan ini.

Spreadsheet adalah contoh utama yang diberikan berapa banyak orang menggunakannya sebagai alat di tempat kerja. Walau bagaimanapun, kaedah yang sama digunakan untuk perisian pemprosesan kata, perisian presentation dan perisian yang lain. Pelajari alat-alat perdagangan secara mendalam dan anda akan mendapat faedahnya.

Bersambung..