Ads 468x60px

Wednesday, October 31, 2012

10 Cara Untuk Membuat Tempat Kerja Anda Lebih Kreatif

1. Ganjaran Untuk Kretiviti


Cara terbaik untuk menggalakkan kreativiti adalah dengan memberikan ganjaran. Sediakan ganjaran kewangan atau bukan kewangan, seperti pengiktirafan atau insentif lain.

Memberi kebebasan untuk ungkapan kreatif di tempat kerja adalah penting. Sebagai contoh, biarkan pekerja menghiasi tempat kerja peribadi mereka sekreatif yang mereka mahu. Bangunkan saluran untuk pekerja untuk menyuarakan idea-idea mereka dengan menggunakan kotak cadangan atau sesuatu yang serupa. Ini akan menggalakkan pekerja bebas untuk berkongsi idea dan pemikiran mereka.


2. Sediakan Tempat Kreatif



3. Buatkan Ia Dikenali


Jadikan ia jelas kepada pekerja bahawa kreativiti dan inovasi bernilai dan diterima syarikat. Ini akan meningkatkan kesedaran dan secara tidak langsung menggalakkan untuk memupuk inisiatif kreatif di tempat kerja dan di kalangan pekerja.


4. Tetapkan Ruang Kreatif


Ini boleh menjadi satu kawasan fizikal atau masa yang ditetapkan semasa minggu kerja di mana pekerja boleh berkumpul untuk berbincang, berfikir, dan meneroka idea-idea kreatif dan penyelesaiannya.

5. Benarkan Masa Bermain


Masa bermain, bersiar-siar dan aktiviti yang menyeronokkan membawa minda ke dalam fasa santai yang kondusif untuk penjanaan idea. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa mood positif boleh merangsang kreativiti. Ia adalah penting untuk memupuk persekitaran kerja yang menyeronokkan dan positif yang menyokong aliran jus kreatif.

6. Kepimpinan Melalui Teladan


Pemimpin perlu menunjukkan keterbukaan mereka dan sikap terbuka ke arah kreativiti di tempat kerja. Melalui teladan mereka, budaya kreativiti akan dihargai dan dijalankan di seluruh organisasi.

7. Bina Pasukan Yang Pelbagai


Jika boleh, bina satu pasukan dengan pelbagai latar belakang, bakat, personaliti, dan budaya. Kesan silang pendebungaan kepelbagaian dalam kumpulan boleh merangsang pelbagai idea-idea baru.

8. Pelajari atau Lakukan Perkara Baru Setiap Hari


Belajar perkara baru atau memperoleh kemahiran baru boleh memberi inspirasi dan meningkatkan keupayaan kita untuk menjadi lebih kreatif. Menganjurkan sesi pembelajaran mengenai isu-isu di luar bidang atau industri biasa boleh membuahkan hasil untuk imaginasi.

9.Tubuhkan Pemikir Kreatif


Satu cara yang lebih sistematik menggalakkan kreativiti di tempat kerja adalah untuk menubuhkan pasukan inovasi. Setiap pasukan inovasi boleh ditugaskan untuk tampil dengan idea-idea, seperti bagaimana untuk meningkatkan aspek tertentu proses kerja.

10. Persekitaran Tanpa Kritik


Kritikan atau sikap sinis membunuh kreativiti. Respon seperti - "Ini adalah mustahil!" atau "Ini tidak pernah dilakukan sebelum ini!" dan lain-lain komen berpunca dari minda tertutup. Rintangan boleh memusnahkan idea dan menyekat budaya kreatif, dan harus dielakkan.