Ads 468x60px

Friday, November 18, 2011

7 Perkara yang perlu dielakkan semasa temuduga

Pengenalan

Proses mencari kerja adalah sukar dan memakan masa, dan temuduga adalah proses yang paling penting dimana tekanan juga adalah sebahagian daripada proses itu. Berikut adalah beberapa kesilapan biasa yang dilakukan oleh calon dalam satu temuduga. Mengelakkan tingkah laku tersebut tidak semestinya menjamin peluang anda , tetapi ia membantu anda berkelebihan berbanding yang lain. Berikut adalah tujuh perkara yang anda tidak patut lakukan semasa dan sebelum temuduga kerja anda.

1. Hadir lewat dan / atau tidak kemas

Ini mungkin kelihatan seperti tidak perlu untuk disebut, tetapi ia salah satu daripada bahagian-bahagian yang paling penting dalam proses temuduga. Hadir lewat, berbau seperti rokok, mengunyah gula-gula getah, atau mempunyai rambut dan pakaian yang tidak kemas. Perkara ini semua boleh memberi gambaran bahawa anda seorang yang kucar-kacir, tidak boleh dipercayai, tidak bertanggungjawab, dan tidak cekap.

Perlu diingat bahawa anda bukan satu-satunya orang yang ditemu duga, jadi perkara-perkara kecil seperti muncul pada masa yang ditetapkan mungkin tidak memberi peluang yang besar, tetapi hadir lewat akan membuat anda menonjol - dengan cara yang tidak baik. Hadir awal untuk satu temuduga, dan pastikan anda kelihatan kemas dan bersih untuk kerja.

2. Membiarkan telefon bimbit anda berkeadaan ‘on’

Ini juga mungkin kelihatan jelas, tetapi berapa kali anda berada di sesuatu tempat - di filem, di dalam kelas, di tempat kerja - dan tiba-tiba anda terdengar lagu terkini Black Eyed Peas keluar dari dompet seseorang? Ia berlaku. Dan seperti muncul lewat atau tidak bersedia, ia akan menjadi satu perkara yang kecil, memberi gambaran tidak bertanggungjawab, pelupa, tidak boleh dipercayai.

Paling teruk, ia boleh menunjukkan bahawa anda tidak mengambil serius temu duga dan tidak berminat dalam pekerjaan.

3. Tidak bersedia secara mental

Persiapan mental yang akan membuat perbezaan yang besar. Salah satu aspek yang paling penting adalah untuk memastikan bahawa anda melakukan penyelidikan ke atas syarikat dan kedudukan. Perkara terakhir yang anda mahu adalah untuk bertanya soalan-soalan asas mengenai organisasi dan peranan anda.

Anda juga perlu membuat penyelidikan mengenai soalan temuduga. Walaupun ini adalah temuduga kerja anda yang pertama, ia tidak perlu seolah-olah begitu. Terdapat beberapa laman web yang menyenaraikan soalan temuduga kerja biasa. Fikirkan jawapan kepada soalan-soalan seperti ini: Kenapa anda ingin kerja ini? Apakah nilai yang anda boleh tambah kepada syarikat itu? Apakah kemahiran kuat anda? Apakah kelemahan terbesar anda?

Bayangkan bahawa anda adalah orang yang melakukan pengambilan, dan fikir apakah soalan yang anda akan minta terhadap seseorang. Mengamalkan dan memikirkan tentang soalan-soalan ini akan membuat anda lebih tenang dan lebih yakin semasa temu duga. Anda tidak perlu untuk menghafal jawapan - amalkan latihan temuduga dengan rakan, atau berfikir mengenai jawapan anda
akan membawa kepada proses temuduga yang licin .

4. Tidak bersedia secara fizikal

Bersedia secara fizikal bermakna membawa objek fizikal yang betul. Bawa salinan tambahan resume/CV anda dan senarai rujukan. Bawa pen dan buku nota untuk menulis apa-apa maklumat yang berkaitan atau nombor telefon. Ia juga bermakna bersedia dari segi fizikal untuk temuduga: bercukur, memastikan bahawa rambut anda kemas dan pakaian yang bersih dan digosok.

5. Jadi pemalu

Adalah penting untuk melibatkan diri dan terlibat dalam proses temuduga, oleh itu jangan menjadi peserta pasif. Bercakap dengan jelas dan dengan penuh keyakinan, dan tidak sekali-kali menjawab soalan-soalan dengan "Saya tidak tahu." Ini adalah penting terutamanya apabila anda ditanya mengenai jangkaan gaji anda.

Juga, apabila ada peluang untuk anda bertanya soalan, jangan diam; tanya sekurang-kurangnya satu soalan. Sebaik - baiknya bersedia dengan soalan untuk bertanya – soalan yang anda fikir tidak akan dijawab semasa proses temuduga.

6. Terlalu memikirkan hal peribadi

Beri tumpuan kepada cara-cara di mana anda boleh membantu secara profesional kepada syarikat. Oleh itu, jangan bercakap tentang kehidupan peribadi anda melainkan anda diminta secara khusus; beri tumpuan kepada pengalaman yang berkaitan dengan kerja. Ini bukan bermakna bahawa anda harus bersifat terlalu peribadi, tetapi anda boleh bersikap mesra dan profesional tanpa bercakap mengenai hutang tertunggak atau masalah peribadi dengan bekas rakan-rakan dan keluarga. Jika anda memutuskan untuk bercakap tentang pengalaman peribadi, pastikan pada waktu yang sesuai.

7. Terlebih jual

Dalam satu temuduga, ia bukan hanya soalan "ya" dan "tidak". Ia adalah terbuka dan memerlukan anekdot daripada kerja yang lalu, pengalaman yang telah tersedia, dan bagaimana kemahiran anda boleh digunakan. Adalah penting untuk menjawab soalan-soalan dengan ringkas, dan kemudian menunggu untuk soalan seterusnya. Jika anda boleh memikirkan satu contoh yang kuat untuk menyokong jawapan, gunakan cuma satu. Bercakap terlalu banyak dan memberikan jawapan yang panjang tetapi lemah tidak akan membantu anda, oleh itu sentiasa bersedia dan mengamalkan latihan temuduga kerana ia akan membantu anda.

Terlebih jual juga boleh menggambarkan anda sebagai seorang yang terdesak dan mungkin mementingkan diri sendiri. Penemuduga melakukan beberapa sesi temuduga, dan akan menghargai calon yang menjawab soalan tanpa mengambil masa sepanjang hari.

Kesimpulan

Ambillah panduan di atas sebagai titik permulaan untuk satu proses temuduga. Secara keseluruhan, anda harus mempertimbangkan kerja yang anda pohon, dan gambarkan diri anda sebagai penemuduga. Gambarkan perkara yang paling ditakuti oleh calon temuduga dan lakukan sebaliknya.