Ads 468x60px

Thursday, November 17, 2011

7 Perkara Yang Anda Harus Katakan Semasa Temuduga

Pengenalan

Pasaran kerja hari ini adalah sangat berdaya saing. Anda harus pandai memberitahu kemahiran anda dengan berkesan supaya ia memberi kelebihan dalam bersaing untuk mendapatkan pekerjaan. Semasa proses temuduga, anda harus menyerlahkan kekuatan anda sebaik mungkin. Cara yang mudah untuk melakukan ini ialah dengan memberitahu beberapa perkara mudah ke dalam temu duga kerja anda. Berikut adalah tujuh perkara yang perlu anda katakan dalam satu temuduga.

1.Saya biasa dengan apa yang dilakukan oleh syarikat anda.

Beritahu bakal majikan bahawa anda sudah biasa dengan apa yang dilakukan oleh syarikat, ia menunjukkan bahawa anda mempunyai minat dalam syarikat dan tidak hanya membuang masa mereka. Buat kajian sebelum tiba untuk satu temuduga. Layari laman web syarikat untuk maklumat tentang produk dan perkhidmatan mereka . Cari urus niaga terkini dan berita perniagaan penting membabitkan syarikat.

Pastikan penemuduga itu tahu bahawa anda sudah biasa dengan pengambilalihan syarikat yang terbaru atau produk terbaru yang dibangunkan. Terangkan bagaimana kemahiran dan pengalaman anda sesuai bagi majikan.

2.Saya seorang yang fleksibel.

Persekitaran kerja sentiasa berubah-ubah. Bakal majikan mencari calon-calon yang terbuka kepada perubahan dan boleh menyesuaikan diri dengan cepat. Dalam dunia perniagaan hari ini, pekerja mesti mempunyai keupayaan untuk melakukan pelbagai tugas.

Menyatakan bahawa anda boleh menyesuaikan diri membolehkan majikan tahu bahawa anda bersedia untuk melakukan apa sahaja yang perlu untuk mendapatkan pekerjaan yang dilakukan. Ini mungkin bermakna waktu kerja tambahan atau mengambil tugas-tugas tambahan dalam sesuatu masa. Tunjukkan kepada bakal majikan anda yang anda bersedia untuk berhadapan dengan mana-mana keadaan krisis yang mungkin timbul.

3.Saya cergas dan mempunyai sikap yang positif.

Majikan mencari calon-calon yang optimis dan sikap “sentiasa-boleh”. Sikap adalah berjangkit dan memberi kesan langsung kepada semangat syarikat. Biarkan sikap optimis anda bersinar semasa proses temuduga.

Pastikan sentiasa bercakap positif mengenai majikan yang lalu. Komen-komen negatif dan penyata menyindir mengenai majikan yang lepas dan rakan sekerja akan membuat anda kelihatan kolot. Jika anda menyatakan sesuatu yang buruk terhadap syarikat lama anda, majikan kemungkinan percaya bahawa anda akan melakukan perkara yang sama kepada mereka.

4.Saya mempunyai banyak pengalaman.

Ini adalah peluang anda untuk bersinar. Serlahkan mana-mana tugas-tugas sebelumnya yang berkaitan secara langsung dengan pekerjaan baru anda. Jika ia adalah kedudukan pengurusan, beritahu setiap kali anda bertanggungjawab ke atas penyeliaan, latihan dan pembangunan pekerja lain. Bincangkan teknik-teknik motivasi dan contoh-contoh khusus bagaimana anda meningkat produktiviti. Anda bebas untuk menyenaraikan mana-mana kelas latihan atau seminar yang anda telah hadiri.

5. Saya seorang pemain pasukan.

Adakah anda ingat semasa anda masih kecil dan guru anda ingin tahu jika anda boleh bekerja dengan baik dengan orang lain? Nah pasaran kerja adalah tiada bezanya! Syarikat-syarikat mencari pekerja yang boleh bekerjasama dan bergaul baik dengan pekerja lain. Menyatakan bahawa anda adalah seorang pemain pasukan membolehkan majikan bakal anda tahu bahawa anda boleh maju dalam situasi kumpulan. Majikan mencari pekerja yang boleh menjadi lebih produktif dengan pengawasan yang terhad dan mempunyai keupayaan untuk bekerja dengan baik dengan orang lain.

6.Saya ingin menjadi seorang pakar dalam bidang saya.

Majikan suka pemohon yang meningkatkan asas pengetahuan mereka untuk menjadikan diri mereka pekerja terbaik. Menyatakan bahawa anda berhasrat untuk menjadi seorang pakar menyebabkan majikan untuk melihat anda sebagai aset dan bukan liabiliti. Anda adalah rujukan kepada pekerja lain dimana mereka boleh belajar.

Ini juga cara halus menggambarkan bahawa anda mempunyai sikap kecemerlangan. Anda berhasrat untuk menjadi yang terbaik apa yang anda lakukan! Ini akan membolehkan majikan tahu bahawa anda tidak hanya pekerja jangka pendek, tetapi untuk jangka masa panjang.

7. Saya bermotivasi tinggi.

Seseorang pekerja yang bermotivasi adalah seorang pekerja yang produktif. Cakap tentang bagaimana tahap motivasi yang tinggi telah membawa anda mencapai banyak perkara. Jika anda seorang pekerja yang teliti, bincangkan kemahiran organisasi dan perhatian anda secara menyeluruh. Syarikat sentiasa mencari pekerja yang boleh dipercayai dan boleh diharap.

Kesimpulan

Ingatlah bahawa temu duga pekerjaan adalah satu peluang untuk menjual diri anda kepada bakal majikan. Pastikan hanya ungkapan-ungkapan yang betul dinyatakan untuk memberikan anda jaminan kerjaya dalam sesuatu syarikat.