Ads 468x60px

Thursday, January 17, 2013

Tips Kerjaya: Menggunakan Media Sosial Untuk Pencarian Kerja


Pembangunan dan evolusi internet telah mencerminkan perubahan yang ketara dalam pendekatan pencari kerja dan graduan ketika pertama kali mendapatkan kerjaya profesional mereka.

Dekad yang lepas telah menyaksikan pendekatan tradisional oleh pencari kerja yang banyak digunakan menjadi tidak sah dan semakin tidak berjaya. Teknik yang dicuba dan diuji untuk membangunkan CV secara menyeluruh, mencari pusat pekerjaan tempatan dan papan berita serta mengemukakan permohonan anda melalui perkhidmatan pos telah lama berlalu.

Kesukaran yang semakin meningkat untuk mencari pekerjaan bukan rahsia lagi. Tahap persaingan calon yang tinggi dan peluang yang berkurangan dalam pasaran kerja semasa bermakna bahawa perekrut kini boleh menjadi lebih selektif apabila ia mencari bakal pekerja.

Dengan perkara ini dalam fikiran, anda mungkin tertanya-tanya bagaimana anda boleh memperbaiki tahap pencarian kerja anda, dan seterusnya, mendapatkan kerjaya impian anda.

Namun anda tidak perlu bimbang kerana menggunakan media sosial ke dalam pencarian kerja anda mungkin menjadi jawapan. Bagi orang-orang yang ragu-ragu, mencari pekerjaan melalui media sosial mungkin tidak susah seperti anda mula percaya.

Manfaat rangkaian

Rangkaian sosial kini mula menjadi sebahagian daripada proses pengambilan dan kriteria. Satu dalam lima organisasi perekrut kini mengaku untuk menjalankan pemeriksaan latar belakang melalui penggunaan rangkaian sosial, seperti Facebook. Penemuan tersebut menyerlahkan kepentingan menjaga profil secara bersih atau risiko kehilangan tawaran pekerjaan yang berpotensi, maka calon yang menggunakan laman rangkaian sosial perlu melihat ia sebagai lebih daripada sekadar satu platform untuk berbual dengan kawan-kawan dan memuat naik gambar memalukan dari malam sebelum.

Promosi adalah satu kelebihan rangkaian sosial yang mana calon tidak banyak menggunakannya. Laman web seperti Facebook, Twitter dan LinkedIn semua boleh digunakan untuk mengiklankan kebolehan anda, kejayaan dan kelayakan, yang seterusnya boleh menarik majikan yang berpotensi.

Menyumbang kepada profesion atau kepentingan anda

Satu cara terbaik untuk memaparkan pengetahuan anda, profesionalisme dan kesungguhan adalah dengan menyumbang kepada maklumat yang sedia ada dan kepentingan topikal dalam minat anda. Interaksi dengan pembuat keputusan, pemimpin pemikir dan pakar akan meningkatkan kehadiran anda di internet. Selain itu, aktiviti itu boleh membantu dalam membina hubungan dan memastikan anda up to date dengan berita terkini dan gosip dalam industri anda yang boleh digunakan untuk berbual semasa temuduga di masa hadapan.

Untuk menarik perhatian perekrut lagi, seseorang itu perlu mempertimbangkan pembinaan blog tertentu atau menghantar posting tetamu artikel untuk blog industri yang terkemuka.

Ikuti, suka dan bina hubungan

Banyak perniagaan jabatan sumber manusia kini mengiklankan pekerjaan melalui platform media sosial untuk mengurangkan yuran dan kos yang berkaitan dengan yuran pengambilan. Untuk memastikan anda sentiasa up to date dengan peluang pekerjaan terkini, ikuti dan suka (like) syarikat di mana anda berminat untuk memohon. Di samping itu, ia juga akan meningkatkan pengetahuan anda terhadap syarikat dan menunjukkan bahawa anda mempunyai kepentingan sebenar dalam budaya dan etika syarikat.

Sumber: CareerAlley.com