Ads 468x60px

Wednesday, March 21, 2012

Cara Untuk Lebih Produktif Di Tempat Kerja (Bhgn 5)

21. Memperkemaskan tugasan

Memperkemaskan tugasan adalah berkaitan dengan menghapuskan langkah-langkah yang tidak perlu daripada proses. Jika anda boleh pergi daripada 'A' kepada 'C' tanpa perlu melalui 'B' maka anda telah menjimatkan masa anda. Lihat pada proses tugasan anda dan kenalpasti sama ada ianya berada dalam keadaan cekap dan berkesan sebaik mungkin. Jika anda mendapati bahawa anda menghabiskan banyak masa pada sesuatu bahagian yang tiada nilai atau yang sedikit, maka anda mungkin telah mengenal pasti satu perkara untuk diperkemaskan.

22. Periksa bagi memastikan anda berada di landasan

Salah satu cara untuk mengekalkan tahap produktiviti yang tinggi adalah dengan memeriksa kemajuan anda secara berterusan. Jika anda ketinggalan dalam sesuatu tugas, prosedur atau projek anda harus mencari jalan untuk mempercepatkannya, jika perlu, bercakap dengan bos anda atau penaja projek tentang kelewatan tarikh sasaran. Pemeriksaan secara berterusan membolehkan anda mengetahui dengan secara jelas dan tepat mengenai keupayaan untuk memenuhi pelbagai objektif yang telah anda tetapkan untuk anda. Jika anda tidak mempunyai rasa tentang bagaimana kemajuan anda, maka anda tidak akan dapat untuk membangkitkan isu-isu dan membincangkannya tepat pada masanya.

23. Kekal sihat

Dengan memakan diet yang seimbang dan bersenam dengan kerap, anda sudah tentu boleh memberi kesan kuasa kesedaran dan memastikan anda kekal lebih berwaspada di tempat kerja. Sesungguhnya, mempunyai tidur yang tidak terganggu yang mencukupi adalah sangat penting. Dengan mengawal faktor-faktor ini, anda harus bekerja keras untuk memastikan bahawa ia memberi manfaat kepada prestasi anda apabila di tempat kerja. Jika anda merasa bahawa faktor-faktor ini adalah di luar kawalan anda, lihat apa yang anda boleh lakukan. Selalunya anda mempunyai kuasa yang lebih daripada anda sedar untuk mengubah rutin harian anda untuk mendapat manfaat daripadanya.

24. Belajar untuk mengatakan "tidak"

Jika anda mendapat reputasi sebagai orang sasaran bagi setiap tugas baru, anda boleh tenggelam dengan cepat dalam peranan anda. Jelas anda ingin menambah nilai, menjalankan tugas-tugas yang menarik dan menunjukkan kepada bos anda (dan seterusnya) bahawa anda seorang pemain utama dalam pasukan. Bagaimanapun, pastikan yang anda menguruskan beban kerja anda secara efektif dan di mana sesuai pastikan secara jelas bahawa dengan mengambil tugas tambahan maka kerja-kerja yang lain mungkin tertangguh. Mengatakan "tidak" kedengaran sangat mendadak. Anda harus membuat keutamaan tentang tugasan anda dan menunjukkan bahawa anda mempunyai masa untuk kerja-kerja tambahan atau ia akan memberi kesan kepada tugas-tugas penting yang lain. Ketelusan, kejujuran dan keterbukaan pada kebiasaannya adalah cara terbaik untuk maju ke hadapan. Perkara bahaya dengan tidak pernah mengatakan 'tidak' adalah anda menjadi terlalu banyak bekerja. Bos anda mungkin tidak menyedari isu itu dan dengan itu mungkin tidak dapat menghayati perasaan atau bekerjasama dengan anda untuk menyelesaikannya.

25. Gunakan mentor

Dengan belajar dari bos anda, rakan sebaya dan ahli-ahli pasukan anda mungkin dapat menimba ilmu dan pengalaman yang bernilai daripada kakitangan senior yang lain dalam organisasi. Kakitangan senior ini telah 'melaluinya ' sebelum itu dan telah belajar kemahiran untuk berjaya dalam perniagaan. Mereka juga dapat membantu anda dengan pelbagai isu dan menyelesaikan masalahmasalah menggunakan kemahiran pemikiran lateral. Juga, mereka boleh menghalang anda daripada membuat beberapa kesilapan yang mereka mungkin telah buat dalam organisasi.

Bersambung..