Ads 468x60px

Thursday, March 1, 2012

Cara Untuk Lebih Produktif Di Tempat Kerja (Bhgn 4)

16. Berehat


Ianya jelas, apabila anda sedang letih, anda kurang produktif. Untuk sebab itu, anda harus memastikan bahawa anda mengambil masa rehat yang sesuai dalam persekitaran kerja harian anda. Rehat boleh ditakrifkan sebagai meluangkan masa untuk mendapatkan kopi dari dapur, atau anda boleh meninggalkan pejabat selama beberapa minit untuk mengambil udara yang segar. Kita semua tahu bahawa apabila kita letih kita melaksanakan kerja di peringkat sub-standard. Kita sentiasa tidak mempunyai peluang untuk berehat dan apabila kita merasakan bahawa ianya adalah perlu. Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan orang, ia perkara biasa untuk memastikan bahawa anda mempunyai cukup masa rehat pada siang hari, supaya produktiviti dapat dimaksimumkan sepanjang masa.

17. Gunakan sepasang mata kedua


Mengapa tidak bertanyakan ahli pasukan atau rakan sebaya untuk meneliti semula kerja yang anda lakukan untuk menentukan sama ada terdapat mana-mana skop bagi anda untuk bertindak dengan lebih berkesan atau cekap. Sepasang mata kedua yang digunakan untuk melihat prosedur dan tugas yang anda jalankan setiap hari boleh menjadi pelaburan masa yang besar. Tiada seorang yang sempurna, jadi adalah adil untuk mengatakan bahawa kelihatan segar pada skop kerja kerja boleh menjadi kelebihan untuk anda. Jika pengulas mampu untuk memperbaiki satu atau lebih aliran tugas harian anda, produktiviti akan meningkat. Jika orang itu mempunyai beberapa kemahiran khas, mereka mungkin boleh untuk membantu untuk meningkatkan kepantasan kerja anda.

18. Berhubung dengan pakar-pakar


Selalunya terdapat orang dalam syarikat yang mempunyai kemahiran khusus untuk membantu anda menjadi cekap dan berkesan. Sebagai contoh, jika komputer anda rosak maka anda mungkin perlu menghubungi IT dan bukannya menyelesaikan sendiri. Ini sangat jelas, tetapi terdapat juga contoh yang kurang jelas di mana pakar boleh membantu. Sebagai contoh, jika anda mempunyai isu sumber manusia, anda perlu mungkin mendapatkan bimbingan dari jabatan HR sebelum mengambil tindakan sendiri untuk memastikan bahawa anda tidak mengambil tindakan yang tidak patut. Tindakan yang salah mungkin mengganggu, mengambil masa dalam jadual anda,  bos anda dan orang dari HR, serta mengurangkan tahap produktiviti semua orang. Sekiranya anda tidak mempunyai pengetahuan, cari seseorang yang tahu dan biarkan mereka membimbing atau menyelesaikan untuk anda, supaya anda dapat menghabiskan lebih banyak masa dalam kerja harian anda.

19. Elakkan pencuri masa


'Pencuri Masa' adalah frasa yang terkenal. Ia merujuk kepada orang yang tak diundang datang untuk berbincang dengan anda tentang perkara yang bukan berkaitan apabila anda cuba untuk menyiapkan kerja anda dan kekal produktif. Bersikap tegas (tidak biadab) dengan pencuri masa dan bangunkan beberapa teknik untuk menutup perbualan supaya anda boleh meneruskan tugas yang ada.

20. Berpuas hati dengan mesyuarat pendek

Berapa kerap yang anda telah melaksanakan mesyuarat  dan selepas itu anda menyedari bahawa anda tidak memerlukan sebahagian masa yang diperuntukkan dalam mesyuarat untuk membincangkan isu-isu di tangan anda? Ini boleh berlaku dengan lebih kerap dengan sentiasa membuat pemantauan terhadap agenda anda. Anda perlu untuk menjadi tegas dengan pengurusan masa anda, dan jika mesyuarat kelihatan seperti tamat awal yakinlah untuk mengembalikan baki masa mesyuarat kepada ahli mesyuarat. Mereka mungkin akan berterima kasih untuk itu.

Bersambung..