Ads 468x60px

Friday, February 17, 2012

Cara Untuk Lebih Produktif Di Tempat Kerja (Bhgn 3)

11. Mencabar status

Jangan terus menerima sesuatu perkara kerana mungkin ada yang lebih baik, lebih banyak cara yang berkesan untuk melengkapkan tugas atau prosedur. Apabila anda mewarisi peranan bos atau rakan anda, jika anda menganggap bahawa terdapat beberapa ketidakcekapan dalam sesuatu peranan, minda anda akan terbuka untuk membuat sesuatu kerja dengan lebih produktif.Kita kerap menganggap bahawa orang yang terdahulu benar-benar tahu apa yang mereka lakukan dan telah disetkan dengan tugas-tugas dan prosedur yang tidak perlu, lakukan penapisan kerja bagi memastikan produktiviti yang maksimum. Apabila kita bergerak ke tempat baru, kita perlu berusaha untuk memeriksa bahawa aliran kerja telah ditinggalkan dalam keadaan yang sebaik mungkin.

12. Biarkan perkara mengetuk meja anda sekali sahaja

Mungkin adalah sesuatu perkara yang bagus jika tugas sampai ke meja anda satu per satu dan anda mempunyai masa yang mencukupi untuk menyiapkan setiap tugas sebelum tugas lain tiba. Walau bagaimanapun, ianya tidak realistik. Namun, adalah realistik untuk berurusan dengan tugas-tugas kecil tetapi penting dalam masa ini. Jika kerja yang perlu dilakukan adalah amat kecil tetapi mengambil masa dua kali lebih lama, maka anda perlu meneruskan dengan serta-merta. Ini boleh mengelakkan timbunan kertas kerja pada meja anda, dokumen yang tersalah letak dan lain-lain kekeliruan yang mungkin timbul.

13. Melakukan perkara yang betul pada kali pertama

Jika anda melakukan sesuatu yang salah, kemungkinan anda akan perlu untuk melakukannya sekali lagi. Jadi anda perlu berfikir dengan teliti tentang apa yang anda lakukan sebelum anda mengambil tindakan. Kita tidak bercakap mengenai kecekapan atau keberkesanan tetapi sebaliknya melakukan perkara yang betul kali pertama. Lebih cepat dan kurang tergesa-gesa.

14. Dapatkan pejabat tanpa kertas

Sebagai peraturan umum, kertas yang kurang bermaksud kecekapan yang lebih tinggi. Anda tidak boleh mengelak daripada menyimpan dokumen bagi tujuan undang-undang dan pematuhan, tetapi, lebih dari itu, tidak ada banyak alasan yang baik untuk menyimpan dan memfailkan salinan kertas kerja keras. Adalah dicadangkan bahawa anda menghapuskan kertas kerja dan menyimpan maklumat dalam bentuk digital di mana mungkin. Dengan memastikan bahawa rekod digital anda disimpan dalam cara yang sistematik, anda boleh bersedia dan dapat mengakses yang cepat sekiranya timbul sesuatu keperluan. Jika anda berada dalam keraguan tentang keperluan untuk menyimpan dokumen dalam bentuk salinan kertas, hubungi pakar yang berkenaan dalam syarikat anda yang dapat menjawabnya.

15. Berfikir secara kreatif

Sebelum anda melaksanakan tugas, ia berbaloi menghabiskan sedikit masa untuk memikirkan bagaimana ia boleh diselesaikan dengan cara yang paling produktif. laluan yang paling mudah untuk menyelesaikan sesuatu isu atau menyiapkan satu tugas mungkin bukannya yang paling berkesan atau cekap. Oleh itu, anda dinasihatkan mengambil masa untuk berfikir secara kreatif untuk menentukan sama ada terdapat cara yang lebih baik untuk mencapai matlamat anda.Mungkin ada cara yang lebih mudah dan lebih cekap untuk mendapatkan data yang anda perlu daripada gudang data, atau mungkin ada cara yang lebih bijak dan lebih berkesan untuk melakukan persembahan bersama-sama. Satu perkara yang pasti, jika anda telah menyiapkan tugas-tugas yang sama dalam suatu tahun, mungkin ada cara yang lebih baik untuk menstrukturkan semula aliran kerja untuk menjadikan lebih produktif.

Bersambung..