Ads 468x60px

Monday, December 12, 2011

5 Tips Pencarian Kerja Untuk Bakal Graduan


"Seorang lelaki yang tidak pernah pergi ke sekolah mungkin mencuri dari sebuah gerabak, tetapi jika dia mempunyai pendidikan universiti, dia boleh mencuri keseluruhan kereta api." - Theodore Roosevelt

Oleh kerana pasaran kerja adalah kompetitif, keperluan untuk kekal berdaya saing adalah penting untuk bakal graduan dan graduan baru. Bukan sahaja yang anda bersaing dengan satu sama lain, tetapi anda juga bersaing dengan golongan profesional yang mempunyai pengalaman bertahun-tahun dan baru-baru ini telah diberhentikan kerja atau sedang mencari perubahan dalam kerjaya.Pelajar perlu membangunkan strategi proaktif dalam carian kerja mereka jika mereka mahukan kelebihan berbanding orang lain. Berikut adalah beberapa tips untuk bakal graduan untuk mencari pekerjaan yang sesuai:

Mula Awal

Pelajar yang dijangka untuk bergraduan perlu mula memikirkan tentang mencari kerja dan perlu memohon pekerjaan mulai sekarang.
Memulakan carian kerja akan memberi pelajar satu petunjuk yang baik mengenai pasaran kerja dan mengetahui tentang pengambilan kerja oleh syarikat-syarikat. Ia juga akan memberikan sedikit pemahaman tentang trend pasaran - contohnya, kawasan tertentu mungkin mempunyai banyak pekerjaan dan ada yang tidak.. Memulakan pencarian kerja awal juga akan membolehkan pelajar-pelajar mula membuat kenalan dan membangunkan hubungan dengan pemimpin-pemimpin syarikat.

Rangkaian

Rangkaian adalah salah satu alat yang paling berharga untuk mencari pekerjaan, tidak kira berapa banyak pengalaman anda.
Ramai profesional mendapat pekerjaan mereka kerana seseorang yang mereka kenali. Pelajar harus memulakan rangkaian dengan berhubung dengan profesor mereka (yang boleh memberikan cadangan atau merujuk pelajar kepada golongan profesional dalam rangkaian mereka sendiri) dan pelajar lain (yang akan menjadi rakan-rakan masa depan).Pelajar juga harus mengambil kesempatan daripada peluang-peluang rangkaian yang dimulakan pada latihan industri sebelumnya atau melalui kenalan yang dibuat pada pameran pekerjaan.Mana-mana kenalan ini boleh membawa kepada rujukan kerja anda.

Menggunakan Perkhidmatan

Hampir setiap kolej atau universiti mempunyai Pejabat Perkhidmatan Kerjaya, yang diwujudkan semata-mata untuk membantu pelajar-pelajar dengan pencarian kerja mereka.
Anggota pejabat ini boleh menasihati pelajar tentang amalan-amalan temuduga yang terbaik dan tips mencari kerja.Mereka boleh meneliti resume dan menawarkan cadangan untuk membuatkan resume anda lebih menonjol dari yang lain. Mereka juga boleh memberikan rujukan dari rangkaian mereka sendiri.Perkhidmatan kerjaya profesional menawarkan sumber maklumat yang penting kepada pelajar dimana mereka tidak akan dapat sebaik sahaja mereka bergraduasi.

Wujudkan Satu Jaringan Yang Luas

Apabila kerja tidak sebanyak seperti sedia ada, setiap pencari kerja harus meluaskan tumpuan untuk mewujudkan lebih banyak peluang.
Pelajar-pelajar yang sedang membangunkan strategi carian kerja perlu membuat jaringan yang luas dengan mencari pekerjaan di lokasi yang berbeza, cari pekerjaan di pelbagai tempat (seperti laman web carian kerja, forum, laman web syarikat, pameran pekerjaan, dan banyak lagi), dan mencari pekerjaan dalam pelbagai bidang yang berkaitan (contohnya, pekerjaan dalam pemasaran dan perhubungan awam dan pengiklanan).Lebih banyak pilihan yang anda buat kepada diri sendiri, lebih besar peluang anda mendapat pekerjaan pertama dan mula mengumpul pengalaman yang anda perlukan untuk mendapat pekerjaan impian yang anda mahu.

Pertimbangkan Pilihan Lain

Mempunyai pelan back-up.
Jika anda tidak dapat mencari pekerjaan serta-merta selepas tamat pengajian, terdapat beberapa perkara-perkara lain yang boleh anda lakukan untuk membina pengalaman yang profesional untuk memastikan anda kekal berdaya saing.Antara pilihan termasuk bekerja sambilan, mengambil internship tidak berbayar, menjadi sukarelawan dengan syarikat yang berkaitan dengan minat anda, dan bekerja di luar negara.Setiap satu daripada pilihan ini akan memberikan anda pengalaman yang relevan dan mengembangkan asas rangkaian anda. Pengalaman anda dan orang-orang yang anda jumpa boleh membawa anda ke jawatan sepenuh masa di syarikat yang anda suka.


Kunci untuk mencari pekerjaan yang berjaya ialah persiapan dan ketekunan. Bakal graduan boleh menggunakan tip-tip untuk memulakan pencarian kerja mereka sekarang untuk mendapatkan peluang-peluang terbaik untuk mencapai kejayaan.